Stranger in Paradise Final Fantasy Origins Review

Chaos, Chaos en nog meer Chaos is de naam van het gloednieuwe Final Fantasy-prequelverhaal van Square Enix, Vreemdeling in het paradijs Final Fantasy Origins. Deze snelle actie-RPG duikt in de geschiedenis van de eerste baas van de franchise: Garland, Knights of Corellia.

In Stranger of Paradise speel je als Jack, een gewoon uitziende blanke man met woedeproblemen die erop uit is om Chaos te vinden en te vernietigen en elk wezen of monster te doden dat hem in de weg staat. Jack’s motivatie komt van de klassieke RPG-trope – geheugenverlies. Hij herinnert zich niet veel, maar hij herinnert zich dat hij boos was en Chaos wilde vermoorden. Het definieert zijn karakter en zijn neiging om vijanden op nogal gewelddadige en angstaanjagende manieren weg te sturen.

Jack werd vanaf het begin vergezeld door twee metgezellen. Jed is het typische luchtige comic relief-type en Ash is de stoere vent waarop het team vertrouwt. In de loop van de 20 uur durende ervaring van het Stranger of Paradise-verhaal, wordt het team van avonturiers uitgebreid met de korte en sluwe Neon en de serieuzere specialist Sophia om het team te completeren. Je kunt op elk moment twee metgezellen meenemen, ook al speel je eigenlijk de hele tijd Jack – het zijn gewoon AI-metgezellen wiens gedrag je heel losjes kunt beïnvloeden via apparatuur, enz.

Het zou moeilijk zijn om een ​​van deze metgezellen diep te noemen – ze gebruiken archaïsche genre- en verhalende stijlfiguren – maar het zijn ook interessantere hoofdrolspelers dan de onze. Jack heeft weinig duidelijke karaktereigenschappen. Hij is boos, hij wil Chaos doden, en meestal denkt hij dat het stom en zinloos is om dingen te onthouden – ook al heeft hij geheugenverlies. Het is een tijdje leuk en wild, maar wordt al snel muf.

De andere “Warriors of Light” waarmee hij reisde, waren meestal leuker, en ik vond hun vriendelijke achtergrond geklets erg goed – soms zelfs charmant. Natuurlijk houdt de grap meestal ook in dat Jack iemand gewoonlijk kleineert, of iets zegt over Chaos, omdat die dingen vrijwel constant zijn.

Speciale vermelding moet worden gemaakt voor Astos – een onpartijdig en relatief klein personage in het originele verhaal van FF1, die een aantal van de meest extra diepgang en complexiteit kreeg in Stranger of Paradise. Ik was echt geschokt en verbaasd door enkele van de onthullingen rondom hem, en Astos is mijn favoriet van de hele cast – iets wat ik nooit had geraden voordat ik het spel speelde.

Zoals eerder vermeld, vertelt Stranger in Heaven de gebeurtenissen die plaatsvonden vóór de originele Final Fantasy, en voegt veel sci-fi-elementen toe aan de bestaande, zeer fantasierijke setting. Voor het grootste deel van het spel lijkt het doel erg op Final Fantasy, aangezien Jack en de andere Warriors of Light de taak hebben om het licht van de vier elementaire kristallen te herstellen door de bijbehorende demonen te verslaan.

Terwijl onze helden aan hun zoektocht beginnen, begint zich een subplot te openbaren met een mysterieuze geavanceerde beschaving die bekend staat als de Lufenians, waardoor de krijgers niet alleen aan zichzelf twijfelen, maar ook aan de missie waarop ze zich bevinden. Ik denk niet dat het allemaal goed uitpakte, en sommige elementen van het einde lieten me aan mijn hoofd krabben, maar gezien de doelen van het spel vond ik het bevredigend uitgevoerd. Dit is duidelijk niet gericht op een volwaardig Final Fantasy-verhaal, maar eerder op een leuke, en soms belachelijke, speelsheid. Het liet me met genoeg interesse en vragen achter om geïnteresseerd te zijn om terug te keren naar Stranger in Heaven wanneer de beloofde DLC uitkomt om erachter te komen.

reclame maken.Blijf scrollen voor meer informatie

Tijdens je zoektocht bevinden de verschillende locaties die je bezoekt zich in één versie van het eerste Final Fantasy-universum, maar zijn ze ook een eerbetoon aan locaties in de rest van de serie. In Stranger of Paradise worden andere FF-spellen “Dimensions” genoemd. Deze omvatten plaatsen als Mount Gagazet in Final Fantasy X en de Reactor in Final Fantasy VII, en de muzikale arrangementen op elke locatie zijn verder geïnspireerd op hun bronmateriaal. Het is een leuk extraatje in een game die is uitgebracht in het jubileumjaar van FF, en voor fans van de serie zal een groot deel van het plezier bij het vooruitgaan van het verhaal het ontdekken waar de inspiratie voor de volgende fase vandaan kwam en het zien van paaseieren zijn. Overal strooien.

De presentatie van deze gebieden is solide en goed gedaan, wat niet gezegd kan worden van veel personagemodellen, vooral NPC’s. In veel van de geënsceneerde tussenfilmpjes, of als je tussen missies door met Cornelia’s burgers praat, kom je griezelig uitziende Deadeye-personages tegen die er net zo gewoon uitzien als Jack.

Gelukkig bevinden Monster Design en Device Design zich aan de betere kant van het demo-assortiment, met het voorbehoud dat je veel paletwisselingen kunt verwachten. Vooral als je monsters tegenkomt. Kijk ernaar uit om tijdens je avontuur tegen identiek uitziende vleermuizen, spinnen, goudvissen en meer te vechten. Toen ik in ieder geval op de PlayStation 5 speelde, merkte ik geen prestatieverlies en de game speelde erg soepel, dus zelfs met repetitieve monstertypes ben ik meestal meer bezig met de actie die plaatsvindt.

De echte ster van Stranger Things in Paradise, en wat mensen waarschijnlijk het leukst vinden, is de gameplay. Dat is de grootste kracht van het spel – en het is nog ver weg. Deze spin-off is ontwikkeld door Team Ninja en bevat de actiegerichte, snelle gevechten waar de studio bekend om staat, vergelijkbaar met de Soul-stijl Nioh van de ontwikkelaar. De ontmoeting is een goed geplande, intense aanval, perfect getimede parry of block, en een streepje dat angstaanjagende instant kills veroorzaakt.

Verrassend genoeg wordt dit alles verder verbeterd door een rijk banensysteem dat bijdraagt ​​aan de overvloed aan opties en rollen die spelers kunnen vervullen. Vanaf het begin heb je toegang tot acht banen op basisniveau, elk met hun eigen speciale vaardigheden en vaardighedenbomen. Aan het einde van elke boom zijn er extra “geavanceerde” klassen die kunnen worden ontgrendeld, opnieuw met hun eigen vaardigheden, aanvallen en bomen, en je raadt het al, er zijn nog veel meer masterclasses om te ontgrendelen! Alles bij elkaar zijn er meer dan 20 verschillende banen om te spelen, elk met unieke vaardigheden, sterke en zwakke punten.

Elke taak gebruikt een of meer soorten wapens die voor u beschikbaar zijn. Acht wapenopties omvatten een reeks stallen zoals speren, zwaarden en schilden, dual-zwaaiende dolken en op magie gerichte knotsen. Er is hier zoveel diepgang dat het in een enigszins rommelig menu overweldigend kan aanvoelen, maar het is ook erg leuk om te proberen. Nogmaals, het loont de moeite om echt bij je werk te blijven en het aan te passen aan je speelstijl, en het te beheersen om het je eigen te maken. Vanuit het oogpunt van karakterontwikkeling is het rollenspelelement sterk.

Wat ik op prijs stel, is dat als je een klasse niet wilt gebruiken en alleen een meer geavanceerde klasse wilt ontgrendelen, je een hulpmiddel genaamd “Anima” kunt gebruiken om de klasse te verbeteren zonder deze daadwerkelijk te spelen. Anima is beperkt, maar is ook een vrij veel voorkomende bonus en drop gedurende het spel. In feite kun je Anima gemakkelijk ontwikkelen door levels en missies opnieuw te spelen met de lessen die je graag gebruikt. Het is een intelligent systeem waarmee spelers hun eigen keuzes kunnen maken.

Het kiezen van een klasse en wapen is echter slechts een klein deel van wat u moet overwegen. jij zal. Veel van. plunderen. Als een oude actie-RPG-speler, ben ik zelfs geïntimideerd door de enorme hoeveelheid buit die je op een bepaald niveau krijgt. Het is overweldigend en het kan vermoeiend zijn om de 70+ nieuwe uitrustingsstukken die je in het laatste level hebt gevonden te ontleden. Zoals hierboven vermeld, is het menu functioneel, maar niet bepaald nuttig om voorop te blijven lopen.

Stranger in Paradise Final Fantasy Origins_20220114_10.png

Voor de eerste pas voor de gemiddelde speler kun je zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken over uitrusting, maar vertrouw gewoon op de knop “Uitrusting optimaliseren” om alles wat je niet gebruikt te demonteren. Het is niet echt nodig om je uitrusting aan te passen en aan te passen totdat je de sleur na de race en zwaardere uitdagingen aangaat – maar als je in dat konijnenhol valt, is uitrustingsmeta van cruciaal belang.

Als je het spel op deze manier speelt, met geoptimaliseerde uitrustingsladingen, op de standaard “Actie”-moeilijkheidsgraad, zijn de basismobs van je vijand gewoon tijdverspilling, terwijl de bazen van elk niveau een behoorlijke uitdaging blijven. Als je echter niet om gevechten geeft en meer gefocust bent op het verhaal, of meer waarschijnlijk gewoon in de post-game sleur wilt komen, zal het veranderen van de moeilijkheidsgraad naar de Verhaal- en Casual-modi je vrij snel door het spel helpen. Je zult merken dat je verdwaald bent en dat je je grenzen langer probeert te houden dan de ontmoeting duurt, omdat je op weg naar de baas eenvoudig een horde monsters kunt tegenkomen.

Nadat je de hoofdverhaallijn hebt voltooid, ontgrendel je de moeilijkheidsgraad Chaos, de postgame-inhoud van The Stranger. De moeilijkheidsgraad neemt hier wel toe, en het vereist dat je de smederij gebruikt om je uitrusting, versnellingssynergie te verbeteren en slim te spelen. Als je deze supermoeilijke missies voltooit, ontgrendel je 25 extra niveaus voor elke klasse, masterniveaus genaamd, waarmee je vaardigheidspunten krijgt die aan verschillende statistieken kunnen worden toegewezen om je gevechtsvaardigheden te verbeteren. Elk van deze niveaus heeft extra moeilijkheidsniveaus die kunnen worden ontgrendeld om de beschikbare uitrustingsniveaus te verhogen, tot niveau 300. Dit zijn dezelfde speurtochten en missies die beschikbaar zijn als je ontgrendelt in het hoofdspel, alleen met een hogere moeilijkheidsgraad die een beetje teleurstellend is.

Een systeem dat Stranger in Heaven kan gebruiken, maar ontbreekt, is een transmog-systeem waarmee spelers het uiterlijk van harnassen of wapens kunnen veranderen. Ik breng het grootste deel van mijn tijd door met mijn personages die eruitzien als een niet-overeenkomende puinhoop in plaats van hun aangeprezen legendarische helden, omdat de uitrusting die nodig is voor mijn speelstijl onverenigbaar is met wat er goed uitziet. Veel uitrusting ziet er cool uit, maar als je moet vertrouwen op statistieken en gestraft moet worden omdat je volgens de “coole regels” wilt leven, gaat veel van de schittering weg. In deze stijl van spelen is het belangrijk om het uiterlijk van een uitrustingsstuk te kunnen veranderen met behoud van de eigenschappen ervan om je personage te personaliseren, en het ontbreken van deze mogelijkheid is frustrerend. Laat me de fedora de hele tijd schudden, zoveel te vragen?

Stranger in Paradise Final Fantasy Origins_20211001_04.png

Een gebied waarvan ik verwacht dat het interessant zal zijn, is het multiplayer-aspect, vooral in de post-game sleur. In mijn recensie kon ik niet de tijd nemen om de multiplayer daadwerkelijk te testen, maar je kunt naast zijmissies met maximaal twee vrienden ook twee hoofdverhaalniveaus aanpakken. Ik heb beide gespeeld en het is een veel betere ervaring dan andere multiplayer-actie-RPG’s die Square Enix onlangs heeft uitgebracht. Ik hoop dat ze meer speurtochten en locaties blijven toevoegen om van te genieten in multiplayer, en de Versus-modus is misschien ook cool!

Stranger Things in Paradise Final Fantasy Origins is ongetwijfeld een leuke chaos van chaos die zowel nummerkrakers als actie-RPG-fans zal bekoren. Hoewel ik vond dat personages en sommige verhalen ontbraken, had ik nog steeds veel plezier met het testen van nieuwe banen, het verkennen van niveaus, het zien van alle paaseieren en het bedenken van strategieën tegen levelbazen. Ik kijk er naar uit om met mijn vrienden mijn uitrusting aan te scherpen en meer te weten te komen over de toekomst van deze nieuwe Final Fantasy spin-off-serie.

8