Stranger in Paradise: Final Fantasy Origins Review – De betekenis van chaos

Stranger in Paradise: Final Fantasy Origins – Iedereen heeft een hekel aan chaos (Foto: Square Enix)

GameCentral blikt terug op de nieuwe actie-RPG van de maker van Nioh, die probeert Final Fantasy 1 voor de moderne tijd te recreëren.

De ernstig onderschatte maker toen we voor het eerst hoorden dat Square Enix Team Ninja opdracht had gegeven Nioh, die een game in Dark Souls-stijl maakte in het Final Fantasy-universum, we dachten dat het een goed idee was. Dit was niet alleen een kans voor het spel van Team Ninja om een ​​breder publiek te bereiken, maar de melancholische grootsheid van Dark Souls en zijn zustertitels leek een perfecte match voor het klassieke einde van de Final Fantasy-franchise. Dus stel je onze verbazing voor toen dit het waardeloosste bleek te zijn dat Square Enix in lange tijd heeft uitgebracht.

In tegenstelling tot het onherstelbaar angstaanjagende in The Fall of Babylon, heeft Stranger in Heaven veel positieve elementen, maar het wordt op de meest bizar onaangename manier gepresenteerd omdat het eeglord-karakter lijkt op een dronken Neanderthaler. Het is een grote fout, het is een onvermijdelijk feit. Soms lijkt het alsof het opzettelijk grappig is, maar je weet het nooit zeker, en meestal denken we van niet.

De manier waarop het verhaal wordt verteld is vaak zo absurd dat het toch raar aanvoelt, al was het maar omdat de meeste tussenfilmpjes eigenlijk kort zijn. Toegegeven, je kilometerstand kan in beide richtingen variëren, maar als je Stranger In Paradise uitsluitend op basis van zijn gameplay-verdiensten overweegt, is het een behoorlijk goede Soulsborne-game – zelfs als het nooit het niveau bereikt dat het probeert te repliceren. inclusief Nioh.

De Stranger in Heaven setting klinkt ook beter op papier dan in werkelijkheid. Het is een alternatief voor de eerste Final Fantasy-game, die geen officieel genoemde hoofdpersonen heeft en relatief weinig plot heeft in vergelijking met moderne games. Er zijn echter een aantal leuke tijdreizen-gerelateerde wendingen aan het einde (spoilers voor games van 35 jaar geleden!), die de reden lijken te zijn om de hoofdpersonen in Coca-Cola eruit te laten zien en zich te gedragen als een stelletje Devil May Huil weigeringen.

We gaan niet bederven wat er aan de hand is, zelfs als de marketing van Square Enix dergelijke twijfels niet lijkt te vertonen. Maar wie weet wat er in hun hoofd omgaat terwijl ze dit spel spelen, en de hoofdheld in die rare trailer blijft maar schreeuwen om “Chaos te doden”. Hoewel dat een eerlijke weergave is van 90% van zijn gesprekken en het feit dat hij de hele tijd boos is (zelfs hij weet niet waarom, want hij heeft natuurlijk geheugenverlies).

Of je de trailer nu hebt gezien of niet, de eerste indrukken van de game zijn niet geweldig, zelfs als het Frank Sinatra-deuntje in het tutorial-gedeelte (nee, we maken geen grapje) je aandacht bijna afleidt van de erg goedkoop ogende grafiek. Ondanks enkele gedurfde pogingen tot op Gothic Dark Souls geïnspireerde gebouwen en wildernisgebieden, lijken ze nauwelijks op de vorige generatie en zijn ze nooit echt beter geworden. Nogmaals, Nioh is veel beter dan dat, dus we kunnen alleen maar aannemen dat Team Ninja beperkt is door tijd en/of geld. Hoewel het grootste technische probleem de prestaties zijn, zijn er zelfs framesnelheden op de PlayStation 5.

Een ander probleem is hoe achterhaald het leveldesign is, wat jammer is aangezien dit duidelijk een gebied is waar Dark Souls uitblinkt. Net als Final Fantasy VII Remake, zul je snel beseffen dat, ongeacht het decor, bijna alle kamers en podia slechts rechthoekige dozen zijn die aanvoelen als iets uit een PlayStation 2-game. Of dat betekent dat het een soort Square Enix-missie is, weten we niet zeker, maar in combinatie met de eindeloze kopieer-en-plakgangen die een van de belangrijkste elementen vernietigen van wat een bron van goede zielen zou moeten zijn.

Veruit het sterkste element van het spel zijn de gevechten, ook al kun je waarschijnlijk wel raden hoe het werkt (ervan uitgaande dat je de demo niet hebt gespeeld). Het is een voorspelbare mix van lichte en zware aanvallen, met een schademeter die jou en je vijanden in de slechtste/beste tijden kan verdoven. Er zijn ook magische aanvallen, hoewel normale nirvana’s ook mana afvoeren, dus je moet blijven vechten om het opladen te behouden. Het is moeilijk, maar in ieder geval voor de inhoud van het hoofdverhaal is het nooit zo uitdagend als een echte Dark Souls-game.

De meest unieke functie is Soul Shield, een multifunctioneel blok bovenop normale niet-magische schilden. Het Soul Shield kan niet alleen aanvallen afweren, maar ze ook absorberen als magische punten. Door het te gebruiken, wordt ook de vernietigingsmeter van je vijand gevuld en krijg je de kans om vijandelijke spreuken op hen af ​​te vuren. Het is een no-nonsense systeem, blijkbaar ontworpen om pareren aan te moedigen door degenen die normaal niet de moeite nemen. Het gebruik ervan is echter niet zonder risico, alsof je een parry mist, het vult je rustmeter, dus als je het te vaak verknoeit, zou je een paar seconden verdoofd kunnen zijn.

Schermafbeeldingen Stranger in Paradise: Final Fantasy Origins

Stranger in Heaven: Final Fantasy Origins – Just Go Play Nioh (foto: Square Enix)

Het probleem met de hele tijd moeten vechten, is dat het je snel oncontroleerbare buit oplevert. Het kaf van het koren snel moeten scheiden wordt een karwei dat het spel begint te vertragen. Maar dit is geen toeval. De game is absoluut geobsedeerd door buit en elke missie maakt duidelijk wat je waarschijnlijk zult krijgen voordat je begint – alsof je heel blij bent om nog eens 10 minuten te besteden aan het doorzoeken van je inventaris.

Je kunt geen buit verkopen die je niet wilt, maar je kunt het uit elkaar halen om de componenten te gebruiken om te upgraden wat je besluit te houden, hoewel dat totaal zinloos lijkt, omdat je in ieder geval binnen een paar minuten altijd betere zult tegenkomen . We kunnen alleen maar zeggen dat er godzijdank een optimalisatieknop is.

Qua gameplay hebben de wonderen van de hemel weinig te maken met Final Fantasy, maar er is een versie van het klassensysteem waarbij je begint als een zwaardvechter en dan steeds meer andere klassen opent, waarbij je de soorten wapens, bepantsering verandert , en wat u speciale actie kunt gebruiken. Sommigen richten zich op het gebruik van schilden, anderen op snelheid of magie, en ze hebben allemaal verschillende voor- en nadelen, vooral als je beide banen kunt hebben en er meteen tussen kunt schakelen. Je kunt ook taken voor je metgezellen instellen, inclusief hun wapens en bepantsering, zelfs als je ze niet kunt besturen.

Stranger in Paradise is een van de meest opgeblazen games die we in lange tijd hebben gespeeld. Het is niet zo dat Ubisoft je runtime probeert te verlengen met repetitieve taken, maar een heleboel verschillende systemen en opties, waarvan je de helft nooit zult gebruiken. Als het allemaal originele ideeën waren, zouden die misschien bewonderenswaardig zijn, maar de meeste zijn dat niet. Het verhaal is om veel van dezelfde redenen geruïneerd, omdat het vol zit met zoveel obscure referenties en rare karaktermomenten dat het onwaarschijnlijk is dat het voor iemand anders dan degenen die het hebben geschreven logisch zal zijn.

Gevechten zijn goed genoeg, het spel kan nog steeds leuk zijn, en met een eenvoudige modus kan het een goede plek zijn om te beginnen voor diegenen die hun gespannen tenen willen dopen in een spel in Souls-stijl. Hoewel het jammer is, komt het tegelijkertijd met Elden Ring, en hoewel het geen gemakkelijke modus heeft, is het toegankelijker dan de andere games van From. We zouden Nioh en Nioh nog steeds aanbevelen boven Stranger Of Paradise, maar hoewel het rommelige onzin is, is het niet geheel zonder verdienste.

Stranger in Paradise: Final Fantasy Origins Review Samenvatting

korte broek: De heerlijke soul-lichtgewicht-gevechten maken het vervelende buitsysteem en de lachwekkend slechte verhalen in deze onbegrepen Final Fantasy-spin-off niet goed.

voordeel: De gevechten zijn goed en het taaksysteem voegt veel variatie en maatwerk toe. Het script is af en toe waardeloos, maar het is prima…