Review: ‘Gran Turismo 7’: een schandaal dat fans nog steeds niet kunnen verteren

In de cockpit van de racewagen “Gran Turismo 7”.

Milieu-informatiesysteem

Verkooppunt verdiende geld met punten. Win door het spel te spelen of je handen in je portemonnee te houden.

Milieu-informatiesysteem

Garage-upgrades vereisen ook een ruil, virtueel of echt.

Milieu-informatiesysteem

Begin maart vorig jaar werd het vlaggenschip racespel Gran Turismo 7 van Polyphony Digital, een studio van Sony Interactive Entertainment (SIE), exclusief uitgebracht voor PlayStation 4 en PS5. De simulator kreeg over het algemeen zeer positieve recensies en lematin.ch nam oprecht deel aan het applausconcert. Naar onze mening symboliseerde (en symboliseert) de GT7 de terugkeer van de franchise, zowel technisch als ambitieus.

Tijdens de periode die aan de evaluatie is toegewezen, is de interne winkel (vooral waar het voertuig met contant geld kan worden gekocht) niet geactiveerd, en zelfs daarna zijn de hier en daar toegekende punten toegestaan, altijd in onze ogen om krijg een nieuwe auto door te rijden, te rangschikken en verschillende uitdagingen op een bevredigende manier te voltooien. Koeien zijn duidelijk goed beschermd, de ongeduldige zullen waarschijnlijk betalen om sneller te krijgen waar ze naar hunkeren, en de patiënt heeft het potentieel om eerlijk de credits te ontvangen die nodig zijn om vooruitgang te boeken.

Update forceren

Bij een verstoring van het evenwicht is een (verplichte) update vereist. De patch veroorzaakte aanvankelijk serverstoringen, waardoor spelers geen toegang hadden tot games die online moesten blijven om goed te kunnen functioneren. Het duurde een paar dagen. Toen het probleem eenmaal was opgelost, ontdekten gebruikers die bloedheet waren geweest dat het economische systeem (zowel virtueel als echt) op bizarre wijze was gewijzigd. Een spel winnen of hoog plaatsen levert nu minder punten op. Tijd om te oefenen – probeer de nodige punten te verzamelen om het voertuig in de garage te verbeteren of een nieuw model te kopen – vermenigvuldigd in de winkel, sommige voertuigen bereiken onfatsoenlijke bedragen waardoor ze bijna onmogelijk te verdienen zijn met het kopen van punten is zo leuk geworden moeilijk om geld te verdienen .

Het verzet kwam snel: buzz op sociale media, YouTube-video’s en een stortvloed aan rampzalige beoordelingen (en flitsende recensies) op Metacritic, een referentiesite die beoordelingen van culturele producten verzamelt, waaronder videogames. Het resultaat: als de professionele beoordelingen die vóór de update zijn verzameld nog steeds hoog zijn (87 van de 100 deze woensdag), keldert de beoordeling van de “Gebruiker”. 6 april is nog steeds 1,8/10.

Schadebeperkingsmodus

het volgende? Een nu helaas bekend scenario: uitgevers en studio’s die in “damage control”-modus gaan, ongemakkelijke uitleg en rechtvaardigingen, enkele excuses, kleine schade (1 miljoen credits aan het slachtoffer … server) en een toezegging om nu en in de toekomst opnieuw in evenwicht te komen . De tegenslag die op 25 maart werd aangekondigd, kalmeert misschien wat, maar de gebruikersbarometer bevindt zich nog steeds in de afgrond en het kan lang duren voordat we zien dat deze beter weer weerspiegelt.

De komst van microtransacties in de videogame-industrie is niet nieuw. Zogenaamde “free-to-play”-spellen die vaak op mobiele apparaten worden aangetroffen, hebben vaak een daarop gebaseerd bedrijfsmodel. De toegang is gratis en advertenties en/of microbetalingen genereren inkomsten. In dit geval is het niet ongebruikelijk dat games hun voortgang of voltooiing beperken tot in-app-aankopen. In de meest gewelddadige versie is het eigenlijk “geld winnen”. Het probleem is dat dit fenomeen steeds meer wortel schiet in games die ooit uitsluitend gebaseerd waren op het alles-in-één-aankoopmodel, zoals grote AAA-titels, waaronder “Big Turismo 7”.

perverse muur

De grote blunder van Polyphony Digital en SIE was niet zozeer het openen van een winkel om verzamelaars aan te trekken (er is niets schandelijks aan, hoewel het een prijskaartje heeft), en het ging meer om het plaatsen van een winkel na het venster voor gesloten kritieke recensies Een reeks oneigenlijke kleine goederen. Muren: Beloningen/punten verminderd bij het voltooien van tests, geen doorverkoop van verkregen auto’s, alleen exclusieve voertuigen die te koop zijn geplaatst, speciale modellen met beperkte voorraad in de winkel. Er zijn zoveel dingen die microtransacties stimuleren. Kortom, institutionaliseer een vorm van “pay to win” in producten die al tegen hoge prijzen worden verkocht.

Dit is zeker geen gemakkelijke situatie in een branche waar de ontwerpkosten voor grote titels exploderen en de prijs van individuele games niet in hetzelfde tempo kan groeien. Het is echter haar verantwoordelijkheid om een ​​elegante en eerlijke oplossing te vinden die degenen die legitiem denken dat ze voor de volledige ervaring hebben betaald, niet van streek zal maken.