Babylon’s herfstrecensie – The Fall of Platinum Games

De val van Babylon – geen platina-kwaliteit (Afbeelding: Square Enix)

De makers van Bayonetta en NieR: Automata hebben hun eerste live-servicetitel uitgebracht en het is nu al een van de meest memorabele games van 2022.

We beginnen ons echt zorgen te maken over PlatinumGames. De Japanse ontwikkelaar ondersteunt onze favoriete actiegames van vorige generaties, waaronder Bayonetta 1 en 2, Vanquish, Metal Gear Rising, NieR: Automata en Astral Chain. We hielden zelfs van de Star Fox Zero, hoewel niemand anders het leuk leek te vinden.Maar ze zijn de laatste tijd en vorige maand stil Sol Cresta is een prozaïsche manier om jaren van stilte te doorbreken. Vergeleken met de val van Babylon lijkt het ineens een modern meesterwerk.

Ondanks al het gepraat over het stoppen met gelicentieerde games en overstappen op zelfpublicatie, is Sol Cresta gebaseerd op een bestaande licentie, terwijl Babylon’s Fall wordt uitgegeven door Square Enix. Ongetwijfeld werden deze deals gesloten voordat zelfpublicatie in beeld kwam, maar de zorg hier is dat Platinum heeft gezegd dat een andere grote verandering in hun bedrijf hun eerste inval in de live-servicegame zal zijn.

Ze zeiden niet dat ze alleen live servicegames zouden maken, maar voor iedereen die bleek wordt bij de gedachte, kan het feit dat Babylon’s Val zo gruwelijk was, uiteindelijk een goede zaak zijn. Het is duidelijk dat deze game al een enorme flop is, dus hopelijk zullen ze hierdoor twee keer nadenken over toekomstige releases zoals deze.

Platinum is misschien wel een van onze favoriete ontwikkelaars, maar dat wil niet zeggen dat ze nog nooit slechte games hebben gemaakt. Ze ontwikkelden kort low-budget gelicentieerde games voor Activision, en Transformers: Doom was verrassend goed (waarschijnlijk omdat ze de franchise kenden en ervan hielden) Teenage Mutants in Manhattan en The Legend of Korra waren verschrikkelijk.

We denken niet dat Fall of Babylon een bijzonder groot budget heeft, maar het is zeker groter dan die games, hoewel Square Enix zijn best heeft gedaan om de game te weigeren, inclusief de weigering om een ​​exemplaar ter beoordeling op te sturen, vermoedelijk hoopten ze op een gegeven moment zou een lucratieve nieuwe franchise zijn.

Het concept is heel eenvoudig, en dit is nog maar het begin van het probleem, aangezien je speelt als een “schildwacht” die probeert de top van een gigantische toren te bereiken. Het eigenlijke verhaal wordt in zeer brede streken verteld en de hele game stuurt FromSoftware aan in termen van verhalende stijl en zelfs interface-elementen, hoewel de actie meer traditioneel platina is.

Dat betekent dat het een third-person melee-game is waarin je een reeks normale wapens en spookachtige wapens kunt gebruiken die vreemd boven je schouders zweven, zowel in de weg als er gek uitzien. “Spectrale wapens” vertrouwen op een speciale meter die na verloop van tijd oplaadt en wanneer je basisaanvallen uitvoert.

Het enige dat in de buurt komt van een interessant idee, is dat je wapens kunt wisselen die in elk van je vier handen worden gehouden (het zou leuker zijn als je echt een vierarmig monster bent dan alleen maar in het midden te zweven) – lucht, wij zijn het zoals gewoonlijk verwacht van platina). De aard van het wapen verandert aanzienlijk, afhankelijk van welke hand het wapen vasthoudt, waarbij de focus van slagwapens verschuift van snelle naar zware treffers, en langeafstandswapens die werken als snelvuurmachinegeweren of mortiergranaten.

Afgezien van het oppakken van nieuwe wapens, gaat de strijd nooit verder dan zijn oorspronkelijke staat, dus als je eenmaal elk wapentype hebt geprobeerd, heb je eigenlijk alles gezien wat de game te bieden heeft. Gezien het eerdere werk van Platinum, is het gebrek aan nuance en variatie raadselachtig — zelfs de sprongen lijken niet goed te werken, en de vreemde invoervertraging maakt de relatief gebruikelijke platformonderdelen bijzonder vervelend.

Er is ook het feit dat Babylon’s Fall ongetwijfeld een van de lelijkste videogames is die we ooit hebben gezien. De afbeeldingen hieronder zijn niet gedetailleerd en het ontwerp is saai, als een FromSoftware-game waarin alle verbeeldingskracht en genialiteit wordt afgevoerd, maar letterlijk bovenop is een raar filter gelijmd dat eruitziet als een olieverfschilderij Penseelstreken op. Negeer het loskoppelen van combineren een spel dat zich afspeelt in het oude Mesopotamië met een schilderstijl uit de Europese Renaissance, het ziet er slecht uit en het idee moet worden getest na de eerste keer neergeschoten te zijn in vijf minuten.

In feite zou het hele spel op dezelfde manier moeten worden afgevuurd, omdat het absoluut geen haken heeft. Je gaat gewoon een kleine afgesloten arena binnen, doodt alle vijanden erin – waarvan de meeste spawnen zonder waarschuwing, of blijft gewoon lusteloos staan ​​totdat je ze aanvalt – en gaat verder, steeds weer Doe hetzelfde als op weg naar de volgende arena en je loopt door lineaire gangen vol gekke vallen, en absoluut niets komt in de buurt van leuke ideeën.

Het is eigenlijk een Bayonetta zonder enige diepte, variatie, verbeeldingskracht, charme of kleur. Er is zo weinig over dat het bijna onmogelijk is om te begrijpen wat het doel van Platinum is — behalve dat je vaag probeert Destiny te zijn, maar je bezighoudt met melee-gevechten. Bungie proberen te repliceren betekent co-op voor vier spelers en willekeurige buit, maar de pc-gebruikersbasis telt al minder dan duizend mensen op de lanceringsdag, en het lijkt niet beter te worden op PlayStation, dus tenzij je echt slechte smaak in videogames van vrienden duurt vier De kansen van een menselijk team zijn al erg laag.

Zelfs de buit is teleurstellend omdat het afhangt van je prestaties, dus er is weinig kans op geluk. Als je het niet goed doet in het spel, blijf je misschien zo omdat er geen gemakkelijke manier is om betere uitrusting te krijgen. Degenen die het het meest nodig hebben. ..tenzij je het voor echt geld koopt. Ondanks het prijskaartje van £ 60, zit de game zelfs op PlayStation 4 en pc boordevol microtransacties, terwijl de digitale deluxe-editie een oogverblindende £ 95 is.

Schermafbeelding De val van Babylon

Babylon is gevallen – zelfs te duur voor een gratis te spelen game (foto: Square Enix)

Er is ook een premium battle pass, waarbij de meeste items cosmetisch zijn (wat niet logisch is gezien het slechte art-ontwerp), maar wel crafting-materialen en in-game valuta bevatten. De manier waarop de game buit en microtransacties benadert, is behoorlijk angstaanjagend, en hoewel het moeilijk te zeggen is welk element het slechtst is, komt dat waarschijnlijk omdat de wapens die je door de game haalt zelden interessant zijn – ze zien er meestal precies hetzelfde uit, maar hebben verschillende statistieken Statistieken of betoveringen – maar de in-game winkel staat vol met coolere dingen die je voor echt geld moet kopen.

Als extra sensatie kun je de buit niet inspecteren of gebruiken tijdens de missie, deze moet eerst worden teruggebracht naar het hubgebied. Je kunt je uitrusting ook niet wijzigen in coöp, waardoor het onmogelijk is om met andere spelers te coördineren, tenzij je dit van tevoren organiseert.

Het idee om betere gameplay te belonen, zoals het veranderen van je aanvallen en het gebruik van ontwijkingen, is in theorie logisch met buit, maar gevechten zijn zo saai en mechanisch dat het al snel begint te voelen als een karwei dat je moet volbrengen, zoals het videogame-equivalent van het stofzuigen van de vloer. Met zoveel vijanden die constant spawnen, duurt het zo lang voordat de bazen vallen dat het onmogelijk is om opgewonden te blijven tijdens een ontmoeting, laat staan ​​een lang spel.

Het lange gevecht is duidelijk weer een knipoog naar FromSoftware, maar de bazen zijn niet bijzonder moeilijk, ze hebben gewoon een hele grote gezondheidsbalk. Gecombineerd met al het andere in het spel, laat het zien dat Platinums de formule voor Soul Source gewoon niet begrijpt, en het is een ramp gebleken om een ​​deel ervan uit te voeren om hun gebruikelijke third-person-actie op te nemen. Voeg de walgelijke benadering van microtransacties en de vreemd enge beelden toe, en je hebt een duidelijke kanshebber voor de slechtste game van 2022.

Het idee om de hoofdcampagne binnen een paar uur na het spelen van Babylon’s Fall te voltooien, lijkt een beproeving waarvoor je veel geld moet betalen om te vermijden, wat de prijs van het spel bepaalt en wat het van je verwacht bovenop uitgeven, lijkt bijna meer belachelijk dan aanstootgevend.

Samenvatting van Babylonische herfstrecensie

korte broek: Niet alleen Platinum’s slechtste game ooit, maar ook een van de slechtste live-servicegames van elk genre, de houding ten opzichte van microtransacties is bijzonder walgelijk.

voordeel: Vier wapens tegelijk gebruiken is een interessant idee, ook al wordt het op de minst aantrekkelijke manier gepresenteerd.

Tekortkoming: Saaie en repetitieve gevechten met vijanden die een eeuwigheid lijken te duren om te verslaan. Het is belachelijk duur, microtransacties stapelen zich op en er is geen interessante buit. Vreselijke grafiek.

Fractie: 2/10

Formaten: PlayStation 5 (gecensureerd), PlayStation 4 en pc
Prijs: £ 59,99